Uczniowie z klasy II b aktywnie zaangażowali się w program „Mali odkrywcy”. Celem programu było rozwijanie aktywności poznawczej dziecka i rozwijania zainteresowań poznawczych oraz czerpania radości i satysfakcji z uczestnictwa w życiu przyrody. To także pobudzanie dziecka do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania , wyjaśniania i stawiania wniosków. Po przeprowadzonym doświadczeniu „mali” badacze przedstawiali swoje wnioski i spostrzeżenia kolegom i koleżankom z klasy. Pragnę wymienić uczniów, którzy chętnie angażowali się w to przedsięwzięcie: Weronika Krawczyk, Natalia Płachecka- Bielik, Jakub Hrycuniak, Michał Barczak, Jakub Miler, Jakub Urbaniak, Nicolas Bojar, Natalia Siebert, Antosia Chmara, Kacper Tessar.
Zdjęcia: Agnieszka Walczak
-------------------------
Chętni uczniowie z klasy II b podjęli pierwsze próby w programie- „ Mali odkrywcy”. Dzieci najlepiej wzbogacają swoją wiedzę, doskonalą swoje umiejętności praktyczne w obcowaniu z otaczającym je światem przez obserwację i działanie. Zadaniem uczniów jest samodzielne przeprowadzenie doświadczenia, opisania wniosków oraz przedstawienie swoich spostrzeżeniem kolegom. Mali badacze, po przedstawieniu swoich spostrzeżeń, konsultują swoje badania ze sobą, a następnie porównują wnioski.
Cel główny: rozwijanie umiejętności prowadzenia doświadczeń
Cele szczegółowe:
Wartościowym elementem zadań było przede wszystkim praca badawcza uczniów. Prowadząc doświadczenia odkrywają tajemnice świata przyrody. Uczą się poprzez naukę i zabawę. Przewidują niektóre zjawiska i procesy przyrodnicze. Są ciekawi otaczającego ich świata. Rejestrują wyniki w formie pisemnej , rysunkowej, zdjęć, używając jednocześnie prawidłowej terminologii. Wśród uczniów słychać było "ale fajnie", "zobacz jak wyszło u mnie", "pomyślimy nad kolejnymi doświadczeniami". Na twarzach małych badaczy widać było zadowolenie i radość z nauki.
Uczniom udało się zrealizować wszystkie postawione cele i zadania. Zajęcia badawcze są ważne dla uczniów, ponieważ rozbudzają w uczniach ciekawość świata przyrody. Uczeń stawia pytania, prezentuje postawę badawczą przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: "dlaczego?", "jak jest?", "co się stanie gdy?". Cenną wskazówką jest ewaluacja zajęć w postaci krótkiej "rundy pytań", gdzie otrzymujemy informację zwrotną od uczniów. Ja wykorzystałam takie pytania, jak: "Najbardziej podobało mi się.........", "Uważam, że doświadczenie było..........."
DOŚWIADCZENIE 1: „ DESZCZOMIERZ”
DOŚWIADCZENIE 2: Porównanie wody deszczowej z wodą z kranu. Uczniowie
zwracają uwagę, która jest czystsza i dlaczego.