10 informacji o spektrum autyzmu
PEDAGOG SZKOLNY
Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie
ZDALNE DYŻURY PEDAGOGA SZKOLNEGO ODBYWAJĄ SIĘ W GODZINACH PRACY
Wtorek: 11.50 – 12.20
Środa: 8.10 – 12.20
Czwartek: 11.30 – 16.30
Piątek: 9.00 – 10.30
Jestem do dyspozycji i służę swoim czasem, pomocą i radą
pod adresem:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub w terminach indywidualnie ustalonych z Uczniem/Rodzicem z wykorzystaniem e-dziennika lub Microsoft Teams
Uczniów, którzy mają ze mną zajęcia:
- w czwartek 13.45 – zajęcia dla uczniów z dysleksją
- w czwartek 14.35 – zajęcia treningu emocjonalno – społecznego
- lub przychodzą w poniedziałek tylko na 1 godzinę
zapraszam do wykonania zadań, które prześlę przez dziennik elektroniczny do Waszych Rodziców w każdy czwartek o 14.00
Dzięki uprzejmości asp. Moniki Złotowskiej z Komisariatu Policji Bydgoszcz – FORDON zapraszam głownie RODZICÓW do obejrzenia spotu dotyczącego HEJTU wśród dzieci i młodzieży
w ramach realizacji Programu ograniczania przestępczości
i społecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020, na zlecenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
SPOT PROFILAKTYCZNY
HEJT
kliknij w poniższy link
https://drive.google.com/file/d/1f7TVddZbsjRQtqwLhV6NCi49Y02Zgm6L/view?usp=sharing
Ważne numery:
800 080 222
CAŁODOBOWA BEZPŁATANA LINIA DLA DZIECI, MŁODZIEŻY, RODZICÓW I PEDAGOGÓW
800 121 212
DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA Rzecznika Praw Dziecka
116 111
TELEFONA ZAUFANIA DLA DZIECI MŁODZIEŻY
MATERIAŁY PROFILAKTYCZNE
Wsparcie rodziców i dzieci
Jak wpierać dziecko w rozpoznawaniu i akceptowaniu swoich emocji
Poradnik. Hejt w internecie - jak uchronić przed nim dziecko
Powrót do nauki stacjonarnej - wskazówki dla uczniów, rodziców, nauczycieli
Doświadczanie, komunikowanie - infografiki
Jak spędzać czas z dzieckiem podczas pandemii
Jak wspierać dziecko podczas długotrwałej pandemii
Najlepsze rzeczy w życiu ... są za darmo
Profilaktyka uniwersalna - odraza, strach, radość, smutek..
Zasady bezpiecznego korzystania z INTERNETU 1
Zasady bezpiecznego korzystania z INTERNETU 2
Co możemy robić w domu, gdy pojawia się.._
Jak się skupić pracując w domu
Świetlica Środowiskowa,
która odbywała się w poniedziałki od 15.00 do 18.00 w sali 208
jest NIECZYNNA DO ODWOŁANIA.
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Zapraszam do skorzystania z nowych materiałów z Kampanii:
Zachowaj Trzeźwy Umysł w wersji on-line.
Strona: online.trzezwyumysl.pl
Hasło dostępu dla nauczyciela: @EaT8Atp
Hasło dostępu dla ucznia: MgeXXUzc
Drodzy Uczniowie,
na stronie znajdziecie podział na grupy wiekowe określone nad obrazkami: chodzę do klasy I – III, IV – VI, VII - VIII wybierzcie swoja grupę J
Materiały udostępnione przez
BYDGOSKI OŚRODEK REHABILITACJI, TERAPII UZALEŻNIEŃ
I PROFILAKTYKI „BORPA”
Szanowni Rodzice
W ramach działań profilaktycznych skierowanych do uczniów objętych zdalnym nauczaniem, Komisariat Policji Bydgoszcz- Fordon przygotował infografikę dotyczącą podstawowych zasad bezpieczeństwa w Sieci. Mając na względzie dobro i bezpieczeństwo uczniów, zwracam się z prośbą o zapoznanie się z załącznikiem, jak również o zapoznanie się Państwa dzieci.
ZASADY BEZPIECZNEGO INTERNETU Komisariat Policji Bydgoszcz Fordon
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ kl. 6, 7, 8
Drodzy Rodzice, Uczniowie
Czas izolacji nie jest czasem wolności od ryzyka związanego z zachowaniami szkodliwymi i niepożądanymi. Ku przestrodze i refleksji oraz bycia czujnym jako Rodzic, świadomy nastolatek zapraszam do obejrzenia filmików poświęconych szkodliwości zażywania dopalaczy i marihuany.
jak to działa: dopalacze
https://www.youtube.com/watch?v=DJUmFx9jf58&list=PLavmfzQKzhNVdVFJHmxWA-8a8N-U04pOo&index=3
jak to działa: marihuana
youtube.com/watch?v=YupMG7_Rt3k&list=PLavmfzQKzhNVdVFJHmxWA-8a8N-U04pOo&index=2
Poradniki
Wsparcie dla dzieci rodziców i nauczycieli.
Jak kochać i wymagać? – poradnik dla rodziców
Poprawianie błędów w zapisach przez dziecko...
DZIECKO ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W NAUCE
JAK POMAGAĆ DZIECKU W PRACY DOMOWEJ
Odrabianie lekcji jest często bardzo stresującą sytuacją dla dzieci z dysleksją i wszystkich domowników. Po długim i meczącym dniu w szkole znowu trzeba zmagać się z własnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Tworzenie środowiska do pracy
Rutyna i harmonogram odrabiania lekcji
Strategie budowania pozytywnej samooceny Twojego dziecka
v Pomóż dziecku rozpoznawać jego własne talenty, zdolności i pozytywne cechy.
v Pomóż dziecku rozwijać zainteresowania i wzmacniać obszary, w których jest dobre.
v Zachęcaj i wspieraj udział w dodatkowych zajęciach – w klubach sportowych, zajęciach w domach kultury, harcerstwie itp.
v Poproś nauczyciela, aby umożliwił dziecku zaprezentowanie jego zalet.
v Opowiadaj o ludziach, którym się powiodło mimo tego, że mieli dysleksję lub innezaburzenia uczenia się. Używaj przykładów znanych osób z dysleksją.
v Daj dziecku dostosowane do wieku obowiązki, aby pomóc rozwijać pewność siebie.
v Pomóż dziecku osiągać realistyczne mini cele jako kroki ku osiąganiu większych celów (metoda małych kroków).
v Gdy poprawiasz dziecko – unikaj sarkazmu czy krytykowania jego charakteru lub inteligencji. Gdy zachowa się źle – zwróć uwagę, że zachowanie było złe, a nie ono samo.
v Postaraj się, aby dziecko wiedziało, że cenisz je za to, kim jest.
v Komunikuj bezwarunkową miłość i niezachwianą wiarę w swoje dziecko.
v Bądź najlepszym adwokatem swego dziecka i dawaj mu bezwarunkowe wsparcie.
v Zbieraj i przechowuj prace swojego dziecka, z których Ty i ono jesteście dumni.
v Zachęcaj dziecko do dzielenia się z Tobą doświadczeniami i uczuciami; zadawaj pytania i znajdź czas na prawdziwe słuchanie; wykazuj empatię, dawaj wsparcie i zachętę.
v Ucz radzenia sobie ze stresem i lękiem – np. branie głębokiego oddechu, liczenie do 10 przed odpowiedzią, wizualizacja czegoś pozytywnego itp. Specjaliści mogą tu pomóc w wypracowaniu różnych technik.
v Szukaj specjalistycznej pomocy, jeśli Twoje dziecko ma trudności emocjonalne, szczególnie gdy podejrzewasz depresję lub nadmierny lęk.
DZIECKO W SIECI
Dzięki uprzejmości p. Agnieszki Beśka – Zasadowskiej z Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy przekazuję Państwu „garśc” przydatnych informacji w obszarze „Dziecko w sieci” oraz ciekawych stron z darmowymi zasobami i materiałami.
Zachęcam do zapoznania się i korzystania J
Drodzy rodzice!
Podczas korzystania przez Wasze dzieci w internetu zwrócić należy uwagę na:
Przekazuję Państwu listę stron internetowych z materiałami o bezpiecznym korzystaniu z internetu:
www.edukacja.fdds.pl/ materiały edukacyjne, szkolenia online, scenariusze lekcji
www.fundacja.orange.pl - materiały dla nauczyciela i rodzica, w tym Kurs Tu i Tam – kurs internetowy dla rodziców
www.nowoczesnapolska.org.pl raporty z badań, materiały
www.gov.pl/web/cyfryzacja materiały dotyczące cyberbezpieczeństwa.
STRONY Z DARMOWYMI ZASOBAMI I MATERIAŁAMI
Szanowni Rodzice
Zachęcam również Państwa do organizowania „wspólnych, rodzinnych wyjść” (to możliwe J), np. do teatru, kina, na wirtualny spacer, do muzeum, galerii. To pozwoli, mimo ograniczeń w przemieszczeniu się, utrzymać kontakt z kulturą. Tak jak po „realnej” wycieczce możecie państwo z dziećmi wymieniać się wrażeniami, dyskutować.
Darmowe zasoby i materiały umieszczono na stronach:
www.otwartezasoby.pl/narzedzia-i-zasoby-edukacyjne-na-czas-zamkniecia-szkol/
www.kulturadostepna.pl/on-line/wirtualne-muzea
www.vod.tvp.pl/sub-category/kultura
Drodzy rodzice, bądźcie przy swoich dzieciach! Towarzyszenie im podczas korzystania nowoczesnych technologii jest obowiązkowe. To właśnie ze względu na niebezpieczeństwa w sieci warto stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec dziecka w każdym wieku, dla jego dobra. Zabezpieczenie sprzętu
w programy kontroli rodzicielskiej, w programy antywirusowe, uwrażliwienie dziecka na niebezpieczne treści i kontakty w internecie, częsta rozmowa
i uważność na zmiany w jego zachowaniu – to zadania opiekuna, który wspiera, dopytuje, słucha, z cierpliwością, uważnością i empatią.
Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice
zapraszam na chwilę oddechu i odrobinę relaksu w trudach codzienności.
Poniżej przesyłam krotki tutorial jak rozbić zajączka wielkanocnego z serwetki na dekorację stołu.
PRZYJEMNEJ ZABAWY
https://www.youtube.com/watch?v=vlQugfWJlwU
ŻYCZĘ PAŃSTWU, WSZYSTKIM UCZNIOM, PRACOWNIKOM SZKOŁY
wszelkiej pomyślności, spokoju i wytrwałości, a przede wszystkim zdrowia na świąteczny czas
Pani psycholog Grażyna Ledzińska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Bydgoszczy przesłała kilka porad dla uczniów jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami i stresem.
W materiałach znajdziecie również proste porady, jak radzić sobie w obecnej sytuacji tj. w związku z pojawieniem się koronawirusa SARS-Cov-2.
Więcej pod linkiem:
proszę kliknąć na tej stronie w ten plik do pobrania:
Najczęściej zalecane metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i stresem
7 kwietnia
Z okazji
Światowego Dnia Zdrowia
życzę wszystkim dużo siły i wytrwałości w obecnej sytuacji
oraz szybkiego powrotu do normalności.
#ZdrowieDlaKazdego
ŚWIATOWY DZIEŃ AUTYZMU
ZACHĘCAM DO PRZECZYTANIA ARTYKUŁÓW
1. Czym jest autyzm?
https://www.medonet.pl/choroby-od-a-do-z/choroby-i-zaburzenia-psychiczne,autyzm---objawy--przyczyny-i-leczenie-u-dziecka-z-autyzmem,artykul,1586353.html
2. Porady dla rodziców – jak pracować z dzieckiem z autyzmem w domu.
https://wir-wydawnictwo.com/jak-pracowac-z-dzieckiem-z-autyzmem-w-domu/
3. Wsparcie dla rodziców dzieci a autyzmem.
https://jim.org/jak-wspierac-dzieci-z-autyzmem-ich-rodzicow-rodziny/
Drogi Rodzicu
Jeśli potrzebujesz pomocy w odpowiedzi na poniższe pytania, proponuję skorzystaj z poniższego artykułu umieszczonego na stronie Fundacji Dajmy Dzieciom Siłę:
Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci na temat sytuacji związanej z koronawirusem?
Jak wesprzeć dziecko w tym trudnym czasie?
Co robić, by minimalizować obawy dziecka?
www.fdds.pl
14.03.2020
wiek dziecka: 12+, 3–6, 6–12
Z powodu zagrożenia epidemiologicznego szkoły, przedszkola, ośrodki opiekuńczo-wychowawcze i wszelkie placówki zostają zamknięte co najmniej do 25 marca 2020. Sam fakt tej decyzji mógł obudzić w nas strach, nigdy wcześniej bowiem nie spotkaliśmy się z takim rozporządzeniem. Nigdy wcześniej też powód nie był zarazem tak mikroskopijnych rozmiarów, jak i ogromny pod względem ryzyka wystąpienia wielu zjawisk, nie tylko epidemiologicznych, ale także psychologicznych oraz społecznych. Jak zatem rozmawiać o tym z dzieckiem? Jak dać sobie i dziecku siłę w tej sytuacji?
Każdy dzień przynosi nowe wydarzenia, sami również przeżywamy całe spektrum uczuć. Codziennie pod wpływem informacji, mogą zmieniać się nasze poglądy, postawy, decyzje. Z racji wykonywanych zawodów, niektórzy z nas pracują w zakładach pracy, ale wielu też adaptuje się do nowych warunków pracując zdalnie z domu. Nam dorosłym może być trudno odnaleźć się w tak zmienionej rzeczywistości. A co z dziećmi? Jak w tym czasie być z nimi? Jak rozmawiać na temat sytuacji związanej z koronawirusem? Ale też, jak przetrwać ten okres, gdy próbujemy okiełznać tę dziwną, nową rzeczywistość?
Przede wszystkim dajmy sobie czas. Nie musimy znać odpowiedzi na wszystkie pytania, ale mówmy prawdę, dopasowaną do wieku rozwojowego dziecka. Nie wchodź w szczegóły, których sam nie rozumiesz, nie przekazuj treści, co do których nie masz pewności. I co najważniejsze, pozwól sobie na słowo „nie wiem”, bywa ono lepszą odpowiedzią niż snucie fantazji.
Pamiętajmy, że dziecko poznaje świat, patrząc w oczy opiekuna. Co zobaczy w Twoich, gdy zapyta: dlaczego nie idę do przedszkola, szkoły, na plac zabaw? Czy wirus nas wszystkich zabije? Co z nami będzie?
Tego typu pytania mogą zaktywizować nasze silne lęki związane z życiem i śmiercią, dać dostęp do naszych wspomnień i otworzyć falę silnych uczuć. Warto mieć z tymi uczuciami kontakt i na tyle, ile to możliwe kontrolować je, aby nie przelać ich na dziecko i zwyczajnie go nie przerazić.
Warto pamiętać, że:
Dzieci naśladują nasze zachowania
Zwróćmy uwagę na to, jak my funkcjonujemy w tej nowej rzeczywistości. Czy nieustannie rozmawiamy przez telefon, sprawdzając wszystkie newsy? Bądźmy uważni na to, czego świadkiem jest dziecko, jak często oglądamy telewizyjne kanały informacyjne i do jakich treści ma ono dostęp. Nie zostawiajmy włączonego odbiornika na kanale informacyjnym. Zwróćmy uwagę, czy zdarza się nam opowiadać o ofiarach śmiertelnych i przekazywać dramatyczne informacje w obecności dziecka. Nasze emocje udzielać się będą dzieciom i całej naszej rodzinie. Gdy jesteśmy zirytowani, niepewni, zdezorientowani jest bardzo prawdopodobne, że za chwilę nasze dzieci poczują to napięcie i zareagują na różne sposoby, np. nieprzewidywanym zachowaniem, płaczem, brakiem chęci do współpracy. Warto byśmy byli opanowani i rzeczowi. Zadbajmy o siebie, np. by obniżyć swój lęk czy napięcie, porozmawiaj z kimś bliskim, kto nie wpada w panikę. Warto szukać też dobrych wiadomości, ale i czerpać wiedzę, z rzetelnych źródeł (WHO, GIS) i co najważniejsze, choć to bardzo trudne, zachować rozsądek, nawet w obliczu społecznego obłędu.
Każde dziecko jest inne
Przyglądajmy się naszym dzieciom, bądźmy uważni i reagujmy na ich potrzeby.
Niektóre z dzieci będą zadawały dużo pytań, inne będą unikały tych tematów, bądź zaprzeczały: radośnie odpowiadając, że cieszą się, że nie idą do szkoły. Dla jeszcze innych, zmiany mogą być katalizatorem lęków o charakterze uogólnionym. Co to znaczy? Może pojawić się lęk „w innym opakowaniu” nie wprost, np: pobudzenie, mogą powrócić „nocne zmory”, trudności z zasypianiem czy budzenia nocne.
Pamiętaj: nasz lęk, wcale nie musi być ich lękiem. Nie zmuszajmy ich do zwierzania się, ale bądźmy obok, zadbajmy o czas, by można było porozmawiać o tym, co jest da nich trudne i niezrozumiałe.
Zwróć uwagę na to, w co bawią się dzieci i jak. Czy nie odtwarzają czasem w zabawie treści związanych z sytuacją kwarantanny, choroby, umierania. Od czasu do czasu warto wziąć w niej udział, normalizując i uspokajając sytuację w zabawie.
Bądźmy gotowi na pytania
Każdy z nas poszukuje odpowiedzi, na nurtujące nas pytania. Ciekawość to warunek rozwoju. Gdy rzeczywistość się zmienia, traci na przewidywalności. Każdy pragnie wtedy jeszcze bardziej zrozumieć co się dzieje, dzieci mają podobnie jak my.
Bądźmy gotowi na ich pytania i odpowiadajmy na nie adekwatnie do ich wieku (tylko tyle, ile jest potrzebne). Nasze dzieci przecież słyszą rozmowy, docierają do nich różne informacje, często strzępki, których nie zawsze rozumieją.
Bądźmy gotowi na to, że pytania mogą się pojawić w różnych sytuacjach, niekoniecznie dla nas odpowiednich. Jeśli w danej sytuacji nie możemy na nie odpowiedzieć, zadbajmy by do nich wrócić.
Tak jak nie sposób odpowiedzieć na wszystkie pytania, tak nie sposób dać przykłady wszystkich odpowiedzi. Poniżej znajdziesz kilka ogólnych propozycji:
– Mamo, co to jest koronawirus?
– Asiu, to jest wirus, który podobnie jak ospa, czy grypa wywołuje chorobę. Pamiętasz jak sama chorowałaś? Wirusów jest wiele, na te stare mamy szczepionki, które chronią przed zachorowaniem. Ten jest nowy i naukowcy poszukują skutecznego lekarstwa i potrzebują czasu.
– Tato, a dlaczego ja nie mogę iść do przedszkola?
– Pamiętasz jak Zosia miała ospę, nie mogliśmy jej odwiedzać, żeby nas nie zaraziła. Teraz jest podobnie, nie chcemy, żeby choroba się rozprzestrzeniała i naukowcy potrzebują czasu, na znalezienie leku. Dlatego nie chodzimy do przedszkola/szkoły, a ja do pracy, żeby siebie i innych zabezpieczyć przed chorobą.
– Ja chcę się spotkać z Wiktorem!!! Ja chcę iść do sali zabaw!!!!
– Rozumiem Cię, mi tez brakuje spotkań z koleżankami. Musimy jednak być cierpliwi i poczekać. Możemy teraz bawić się klockami, poczytać albo zadzwonić do Wiktora na kamerce.
– Mamo, a czy my umrzemy? Jak to długo potrwa?
– Kochanie, jak wiesz wszystko ma swój koniec. Każdy kiedyś umrze, jednak ani ja ani tata, nie planujemy umierać teraz. Dbamy o siebie i o Ciebie, żeby długo żyć i cieszyć się życiem razem z Tobą.
– Ile trwać będzie kwarantanna?
– Trudno powiedzieć, nie wiem ile czasu będzie potrzeba na poradzenie sobie z sytuacją. Ważne jest abyśmy przestrzegali zasad higieny, mycie rąk i nie spotykanie się z innymi jest najlepszą ochroną przed zarażeniem. Pomyśl jednak proszę, że ten czas jest tylko dla nas, możemy się bawić, razem gotować, odpoczywać. Czy chciałbyś mnie jeszcze o coś zapytać?
Starajmy się mówić prawdę i opierajmy się na faktach. Możemy posiłkować się informacjami umieszczanymi na sprawdzonych stronach. Unikajmy przekazywania zasłyszanych ale niepotwierdzonych treści z niepewnych źródeł. Nie ulegajmy sami fake newsom. Mówmy, że zostaliśmy w domach z powodu wirusa. Możemy opowiedzieć jakie mogą być objawy, gdy ktoś zachoruje na chorobę przez niego wywołaną i kto jest w szczególnej grupie ryzyka.
Gdy dzieci pytają o śmiertelność opowiedzmy też, to co wiadomo, że osoby starsze i przewlekle chore są najbardziej narażone i zagrożone. Pamiętajmy jednak, o formie i wadze słów. Fakt, że dzieci nie są w grupie ryzyka, może działać dwojako. Fakt, że dzieci nie są w grupie wysokiego ryzyka z jednej strony nas uspokaja ale, nie podkreślajmy że mogą być nosicielami wirusa i stwarzać zagrożenie dla starszych osób. Bądźmy uważni na ryzyko obudzenia w dziecku nadmiernej odpowiedzialności za rozprzestrzenianie się choroby i w konsekwencji poczucia winy.
Zasłyszane w windzie: „Mamo, to ja mam w sobie tego złego wirusa i mogę zarażać, tak?, Mamo, zrobiłam coś niedobrego, pomogłam starszej Pani z torbą z zakupami, czy to oznacza, że mogłam ją zarazić i ona teraz umrze?”
Co zrobić w takiej sytuacji? Jak odpowiedzieć na pytanie dziecka: czy babcia przeze mnie umrze, bo byłam u niej na obiedzie?
Oczywiście przede wszystkim należy uspokoić dziecko, zdjąć z niego odpowiedzialność, podkreślić, że ryzyko zachorowania nie oznacza choroby, odnieść się do zasad higieny, które stosujecie w domu i podkreślić istotę prewencji.
Możemy posłużyć się metaforą supermocy, mówiąc dzieciom, że dzieci mniej chorują, ponieważ są wyjątkowe i mają SUPERMOC, którą my dorośli też chcielibyśmy mieć i naukowcy starają się poznać ich superodpornosć.
Pamiętajmy jednak, że należy pokornie uznać, że na wiele pytań nie będziemy znać odpowiedzi, np. czy ja zachoruję? Czy Ty mamo zachorujesz? Czy umrzemy? Kierujmy się tym, w co wierzymy, np. tym, że mamy nadzieję, że nie zachorujemy, że robimy wszystko, żeby uniknąć zarażenia. Ważne jest by nie obiecywać czegoś, czego nie jesteśmy pewni. Szczera odpowiedź buduje zaufanie. Skupiajmy się za to na tym, co możemy zrobić, jakie działania profilaktyczne podjąć, by nie czuć bezradności, ale by pomóc chronić siebie i innych wokół nas.
Rozmawiajmy o sposobach radzenia sobie
Wykorzystajmy ten czas na przyglądaniu się własnym sposobom radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Bądźmy też ciekawi nowych sposobów radzenia sobie z napięciem, niepokojem. Rozmawiajmy z bliskimi. Możemy pytać też dzieci, co im pomaga, co chcą robić. Może potrzebują przytulenia, spędzenia czasu na wspólnym czytaniu książki, czy wspólnej grze. Może potrzebują ruchu: skakanka, turlanie czy gilgotki sprawią im radość i pozwolą na relaks.
Warto dużo czasu poświęcić na rozmowę o tym, jak zadbać o higienę. Bądźmy przykładem, podkreślajmy wagę ograniczania kontaktów, mówmy o wadze mycia rąk, pokazujmy jak robić to poprawnie, bądźmy przy nich. Taka postawa uspokaja dzieci, gdyż pokazuje, że w trudnej sytuacji wiemy, co zrobić i że mamy jakiś wpływ. Przygotowujmy razem zdrowe posiłki, opowiedzmy dziecku, o istocie zdrowego odżywiania i jego wpływie na zwiększenie odporności. Najmniejsze rzeczy robione wspólnie, zmniejszają bezradność naszą i dziecka.
Spróbujcie potraktować ten czas jako moment zatrzymania i zadbania o więź, która daje dziecku największą siłę, ale w trudnych chwilach nie wahajmy się skorzystać z pomocy specjalistów.
Pamiętaj: